2015-11-07

Mona Eltahawy – A fátyol fogságában (Szexuális forradalmat az iszlám világban)

FÜLSZÖVEG: Nem könnyű a zsarnokságról és a kínzásról beszélni. Törékeny és sebezhető testekre sújt le, egy ötéves kislányra, egy tüntetőre, akinek katonák tapossák szét a meztelen mellkasát. Nem könnyű, mert rákényszerít, hogy vizsgáljuk felül a tudatlanságunkat, a cinkosságunkat és a hallgatásunkat, amikor a vallás, a kultúra és a hagyomány nevében, nemi alapon elkövetett erőszakos esetekkel szembesülünk.

Nem könnyű róla beszélni, de szükséges, mert nem hagyhatjuk, hogy a bántalmazók eltapossák, vagy fátylaik mögé rejtsék a nőket. Adjuk vissza a nők emberi jogait, tudását, hangját, emberségét.

Mona Eltahawy díjnyertes egyiptomi-amerikai feminista író és publicista. Egyiptomról, az iszlám világról és a nők jogairól szóló írásai különféle neves kiadványokban jelennek meg. Bejárta a Közel-Keletet és Észak-Afrikát, ahol rengeteg nő történetét végighallgatta. A reményből és haragból született első könyve tanulságos és lázító kiáltvány egyszerre.


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Libri Könyvkiadó Kft. 
Oldalak száma: 290
Borító: KARTONÁLT
Súly: 260 g
ISBN: 9789633106723
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015 
Fordító:Farkas Eszter
Eredeti cím: 

SZERINTEM: Őszintén szólva nem tudtam, hogy milyen könyvbe is kezdtem bele, amikor elkezdtem olvasgatni, de a könyvbemutató után nagyon gyorsan körvonalazódott bennem. Addig néhány oldalt olvastam csak el, és az volt az első benyomásom, hogy válaszokat kapok az arab nők helyzetéről, hogy hogyan élnek, egy olyan nagyjából átlagos kötet lesz A fátyol fogságában. De nem. Nagyon nem.

Mona Eltahawy egy hihetetlen személyiség, egy olyan nő, akit ha meglát az ember, már akkor tudja, hogy nem egy mimózavirág. Ahogyan beszél, ahogyan fogalmaz, ahogy bárkit le tud érvelni, őszintén megmondom, zseniális. Imádtam hallgatni, azt az erőt, a kitartást, de leginkább azt, hogy mindenre van válasza, mindenre van ellenérve. Ez persze nem azt jelenti, hogy mindenben egyetértek vele, mert azt hiszem, ez a fajta erős feminizmus nagyon távol áll tőlem, amit ő képvisel, de maga a személyisége még így is lehengerlő. A könyvéből pedig ugyan ez jön át, ugyan ez a karizmatikusság, és ugyan ez a harciasság, amivel kiáll az arab nőkért, a nők ellen elkövetett bűntettek ellen, ahogyan harcol a Közel-Kelet asszonyaiért és lányaiért.

Ahogyan ő fogalmazott, a könyve egy veszélyes dolog, amit nagyon könnyen az iszlám ellen fordíthatnak a nyugatiak, de nekem mégsem ez volt az, ami átjött, sokkal inkább az, hogy brutálisan őszinte volt, minden téren. Legalábbis számomra – aki nem titkolja, hogy semmit nem tud a keleti és afrikai társadalmakról és kultúrákról –, így rengeteg dolog tényleg a brutalitás erejével hatott rám. Viszont rettentően tetszett, hogy nem kertelt, és nyíltan, őszintén fogalmazott a szexualitásról, ami valljuk be, ebben az esetben a mi, "nyugati" társadalmunkban sem mindennapi, nem hogy egy olyan országban, földrészen, ahol ez abszolút tabunak számít – ehhez pedig hozzátenném még, hogy a könyv eredeti címe, szabad fordításban fejkendők és szűzhártyák, és ezt maga Mona is elmondta a bemutatón, hogy igen, valóban erről van szó a könyvében, a magyar cím pedig egy kicsit félrevezető lehet. A könyvben pedig néha már-már fájóan őszinte volt – a szó tényleges értelmében –, mert részletesen leírta például azt is, hogy a női nemiszerv-csonkítást hogyan végzik, milyen fajtái vannak, és ezeknek milyen élettani hatásai vannak egy nő életére nézve.

Ha egy szóban kellene összefoglaljam a könyvet, akkor azt mondanám rá, hogy nyomasztó, ha megengedtek még egy jelzőt, akkor a brutálist is idevenném. Rövid, mindössze 290 oldal, én mégis heteken keresztül rágtam, mert egyszerűen egyhuzamban képtelen voltam 30-40 oldalnál többet olvasni belőle. És nem azért, mert burokban nevelkedtem, vagy mert nekem tökéletes életem van, hanem azért, mert olyan dolgokról ír, ami egy nyugati ember, de leginkább nő számára felfoghatatlan. Sőt, ehhez talán nyugatinak sem kell lenni, azt hiszem, szimplán csak akit nem abban a szellemben neveltek kicsi kora óta, hogy lánynak, nőnek lenni "rossz", az képtelen felfogni ezt az egészet.

Ha van könyv, amire azt mondom, hogy csak erős idegzetűeknek ajánlom, akkor ez biztosan az. Csak óvatosan, de ha megvan benned az erő, akkor mindenképpen hajrá!

Értékelésem: 7/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)