2015-11-11

Brynjulf Jung Tjønn – A világ legszebb mosolya


FÜLSZÖVEG: A világ legszebb mosolya az egy nyár alatt fiatalemberré érő fiúról, Henrikről szól, miközben egy másik fiatalember, Simon lassan elsorvad mellette.

A világ legszebb mosolya Kjersti mosolya. És Henrik csak arra vágyik, hogy megcsókolhassa a lányt...

Henrik akkor válik felnőtté, mikor a szerelem és a halál egy pillanatra összeér.








INFORMÁCIÓ:
Kiadó: KOLIBRI GYEREKKÖNYVKIADÓ KFT 
Oldalak száma: 132
Borító: FÜLES, KARTONÁLT
Súly:160 g
ISBN: 9786155450532
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015 
Fordító: Petrikovics Edit
Eredeti cím: Så vakker du er

SZERINTEM: A könyv becsapós lehet, már csak a kiadó (Kolibri – gyerekkönyveket adnak ki) miatt is, és ezért voltam én is bajban, hogy most akkor tulajdonképpen miféle történet ez, akarjam, vagy ne, vagy akkor mi legyen? Mert a gyerekkönyvektől bevallom félek egy kicsit, mert valahogy nem a stílusom az aranyos történetek kavalkádja. Végül a szerző nemzetisége miatt rábólintottam, és rettentően örülök neki, mert remek döntés volt!

A világ legszebb mosolya nem igazán gyerekkönyv, de leírás alapján szerintem mégis tökéletesen illik a Magasfeszültség-sorozatba, mert egy olyan történetet dolgoz fel, amelyről beszélni kell, ami mindenkivel megtörténhet, és nem mindegy, ki hogyan éli meg, főleg nem egy tinédzser: ez pedig a halál, a gyász. Eme szomorú esemény mellett szorosan jelen van a történetben a szerelem is, egyfajta elegyet alkot, amikor Henrik hol a nagybátyjával, hol a barátnőjével van. Érzelmileg bonyolult, és megterhelő, de egy csodálatos történet.

A könyv mindössze 132 oldalas, egy egydélutános "csemege", de ez a szó valamiért nem ideillő az érzelmi vihar miatt. A történet Henrikről szól, a norvég tiniről, aki édesanyjával és nagybátyjával él (utóbbi csak túl sokat látogatja őket); Kjerstiről, akibe Henrik szerelmes, a nyárról, a múlt télről, és a tavaszról, hogy Simon, a nagybácsi állapota hogyan változott, hogyan lehet a felfoghatatlant felfogni ép ésszel, és hogyan lehet erre felkészülni. Egy tizenées fiatal és egy harmincas búcsúja a könyv, mindez úgy tálalva, hogy publikusan is olvasható legyen (értsd ez alatt azt, hogy én, aki hihetetlenül érzékeny erre a témára sem törölgettem a könnyeim a metrón például, pedig ha hasonlóról olvasok, akkor elég sűrűn szoktam).

Azt hiszem, ennél a könyvnél nem igazán lehet spoilerezni, mert itt nem a cselekményen, hanem az érzelmeken van a hangsúly, így ezért sem tartom fontosnak elhalványítani annak a ténynek a leírását, hogy Simon meghal. A könyv rövidségéből kifolyólag nyilván nem lehet részletesen érzékeltetni, hogy mennyire nehéz és fájdalmas a folyamat, viszont azt mégis csodálatosan visszaadja a szerző, hogy Henrik hogyan próbál viszonyulni ehhez, illetve Kjerstihez. Mert egy felhőtől az élet nem áll meg, és vágyakozik a világ legszebb mosolyának tulajdonosa után. Van a könyvben egy idézet, ami nekem nagyon tetszett, és ezt a kettősséget is remekül kifejezi:

– Különös – szólaltam meg.
– Micsoda? – nézett rám Kjersti.
– Hogy az ember milyen boldog és boldogtalan tud lenni egy időben – válaszoltam.

Összességében nekem nagyon tetszett a könyv, és noha azt írtam, hogy publikusan olvasható, a végét azért nem ajánlanám ilyen formában a "sorstársaimnak". Ugyanis patakzottak a könnyeim. Sejthető volt, racionális ésszel pedig tudható, hogy mi történik a végén, de bennem megvan a természetes tiltakozás, a remény, és az alkudozás, hogy talán csak nem...Szóval leterített, megkönnyeztem, majd pedig percekig csak néztem ki a fejemből, hogy atya világ.

Mindenkinek ajánlom...fiataloknak, tinédzsereknek pont a téma komolysága miatt, és amiről a kiadói sorozat szól; idősebbeknek – akár fiatal felnőtteknek, akár az annál idősebb korosztálynak –, mert egyszerűen annyira kortalan a regény, hogy bárkit a hatalmába kerít. Zsepivel és egyedülléttel tanácsos nekikezdeni...

Értékelésem: 10/10



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)