2015-10-06

Joe Navarro – Veszélyes személyiségek

FÜLSZÖVEG: Naponta újabb és újabb tragédiákról szólnak a hírek Newton, Boston, Aurora, Columbine. A riportokban számtalanszor elhangzik, hogy bár voltak ugyan jelek, de senki nem foglalkozott velük. A szörnyű tragédiákon túl felettébb félelmetes az a tény, hogy a bűnözők kevesebb, mint 1%-át ítélik börtönbüntetésre. Ez egyben azt is jelenti, hogy az újságok minden egyes szalagcímére több millió, az átlagembert veszélyeztető helyzet jut. 

És a valódi bűneseteken túl ott vannak az őrült munkatársak, a fékevesztett családtagok vagy épp azok a kegyetlen szomszédok, akik bár fizikai fájdalmat nem okoznak, mégis folyamatosan megkeserítik az életünket. Vajon időben felismerhetjük az ilyen emberektől érkező fenyegetést? 

Joe Navarro, az FBI egykori ügynökének könyve megtanít a négy leggyakoribb veszélyes személyiség a nárcisztikus, a ragadozó, a paranoiás és a labilis típus azonosítására. Részletesen ismerteti az egyes típusok felől érkező fenyegetést. Így megvédhetjük magunkat, rövid és hosszú távon egyaránt. De ha mégsem tudtuk elkerülni a pusztító erő közelségét, bemutatja azt is, hogyan dolgozhatjuk fel az általa okozott traumát.


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Libri Könyvkiadó Kft. 
Oldalak száma: 300
Borító: KARTONÁLT
Súly: 350 g
ISBN: 9789633105030
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015
Fordító: Gyárfás Vera
Eredeti cím: Dangerous Personalities

SZERINTEM: Ó, Joe Navarro! Nagyon kíváncsi voltam erre a könyvre, mert a szerzőtől pár éve olvastam már (akkor a testbeszédről), és remélem, hogy ez a könyv is hasonló lesz. Tulajdonképpen jobb volt, az előző olvasmányom túl részletes volt, és nem sok dolog maradt meg, a Veszélyes személyiségek viszont tisztább, érthetőbb.

Szóval a Veszélyes személyiségek. Navarro szerint köztünk élnek, és bármelyikünk, bármelyik nap találkozhat egy ragadozóval, vagy éppen szerelembe eshet egy narcisztikussal. A statisztikákat direkt nem emlegeti, mert úgy gondolja, hogy ha csak akár 2% esélyünk van belebotlani egy ragadozóba, az is sok, ha pedig a számokat ismerjük, csak legyintünk egyet, hogy velünk biztosan nem történhet meg. Navarro szerint megtörténhet, és erre igyekszik felkészíteni.

Először a négy személyiségtípust sorolja fel (narcisztikus, érzelmileg labilis, paranoid, ragadozó), és igen részletesen be is mutatja, hogy melyiküknek mik a jellemzőik, milyen megnyilvánulásaik vannak, hogyan viszonyulnak az emberekhez. Személy szerint én ezt a négy részt élveztem a legjobban a könyvben, mert amolyan pszichológia laikusoknak, tehát az izgalmas részeket kapjuk meg, a biológiai szakzsargont pedig meghagyja annak, aki pszichológusnak készül. A négy személyiség bemutatása résletes, közérthető, és kissé szájbarágós, tehát aki figyelmesen elolvassa, annak később is lesz némi fogalma arról, hogy mi micsoda, vagy például ha hall egy kissé narcisztikus mondatot, akkor elmosolyodik, hogy erről olvasott már.

Joe Navarro, a szerző - forrás

A könyv vége, az utolsó két fejezet igyekszik méginkább a szánkba rágni a dolgokat, a lelkünkre beszélni, hogy inkább menekülj, ha csak egy kicsi gyanú is ébred benned, hogy az említett személyiségek valamelyikével találkozol, főleg akkor, ha ezek keverednek is. Navarro ugyan leírja, hogy a keveredések hogyan néznek ki, de szerintem ezek már kicsit túlmutatnak egy átlagember mindennapjain. Igaza van, hogy mindenkibe azt nevelik, hogy a másikról a legjobbat feltételezze, és ez olykor veszélyes is, de véleményem szerint ha minden tanácsot megfogadunk, ami le van írva, akkor előbb-utóbb bennünket is a paranoid személyiséghez lehet majd sorolni.

Összességében tetszett, és érdekes volt, illetve mint ahogyan említettem, nem csak egy pár napos "tudást" ad, hanem kicsit igyekszik elmélyíteni azt, amit leír. Nem azt mondom, hogy mindenkinek kötelező elolvasni, de aki egy kicsit is érdeklődik a téma iránt, annak mindenképp ajánlom. Olvasgattam már néhány pszichológiai témájú könyvet, és volt, amelyiket be sem fejeztem, mert annyira unalmasan fogalmazott. Navarro példákat hoz a való életből, olyan emberek történeteit is, akikkel ő maga találkozott személyesen, vagy például történelmi személyiségeket is elemezget (igaz, gyakran ismétli utóbbiakat – Sztálin, Hitler, Pol Pot). Ami külön tetszett, hogy vallásnak nevezett szektákról és vezetőikről is ír, hogy tulajdonképpen ezek az emberek is betegek, veszélyes személyiségek. A kötet nem volt unalmas, szóval tényleg ajánlom.

Értékelésem: 8/10


5 megjegyzés:

  1. Elég érdekes könyvnek tűnik. Na ha egyszer véletlenül belebotlok hazajön velem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem neked is tetszeni fog, ha megveszed :)

      Törlés
    2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
  2. Olvastam a könyvet és ráismertem a volt férjemre. Narcisztikus volt. 18 évig éltem házasságban vele, 7-évig közös lakásban, mert nem tudtam megszabadulni tőle. Az Úr magához hívta fiatalon, 48-évesen. Már 16-éve hogy elment, de most is azt mondom, egy iszonyat volt vele az életem. Mikor felismertem elém tárul a volta. Nagyon megrázott és sok időbe tellett, hogy végig olvassam a könyvet, mert nem tudtam a kezembe venni. Nagyon tanulságos! Kár, hogy nem előbb találtam rá. Ajánlom mindenkinek aki párvállasztás előtt áll, hogy felismerje kihez köti az életét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy leírtad ezeket! Szívszorító volt olvasni a soraid, tényleg, s remélem túl tudtál jutni azokon az éveken azóta.

      Szerintem nem csak párválasztásnál, de a barátok, mindennapi ismerősök megválogatásához is tud támpontot nyújtani, vagy ha már az ember érzi, hogy valami talán nem stimmel, meg tudja erősíteni a könyv.

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)