2015-09-01

Giulia Enders – Bélügyek

FÜLSZÖVEG: A szív és az agy nagy tiszteletnek örvendenek. A szív létfontosságúnak számít, mert ő pumpálja a vért a testben, az agyat azért csodálják, mert minden másodpercben bámulatos gondolatmeneteket talál ki. Mindeközben a bél legfeljebb a vécéig jut el, gondolják a legtöbben. Máskülönben csak hanyagul teng-leng a hasunkban, olykor-olykor pukizik egyet. Különleges adottságokat senki sem tételez fel róla. Mondhatni, kissé lebecsüljük őt pedig valójában nem pusztán lebecsülésről van szó, egyenesen szégyenkezünk a beleink miatt. Gázos belek! 
Könyvem ezen a hozzáálláson szeretne egy kicsit változtatni. Mert a bél igenis menő!

Giulia Enders (1990) német orvostanhallgató jelenleg a dokotorátusához szükséges kutatásokat végzi a frankfurti Mikrobiológiai Intézetben. A Wilhelm-und-Else-Heraeus-Stiftung kétszeres ösztöndíjasa. Darm mit Charme (Bájos beleink) című előadásával melynek videoklipje a YouTube egyik slágere 2012-ben első díjat nyert az ifjú kutatók bemutatkozásának teret adó freiburgi Science Slamen.

Miért pont a belek? 
A bélrendszer közel 8 méter hosszával a legnagyobb szervünk, mégis kínos beszélnünk róla. Kakilás, hányás, hasmenés fúj, gusztustalan! Pedig ha meggondoljuk, hogy immunrendszerünk 80 %-ban a beleink állapotától függ, akkor ez nem kis dolog. Egyre nyilvánvalóbb tudományos adatok igazolják , hogy a túlsúly, a depresszió, a különféle allergiák és számos komoly betegség mind-mind összefüggenek beleink állapotával. Ha tehát egészségesek akarunk maradni, törődnünk kell az emésztésünkkel. Giulia Enders fiatal német kutatóorvos könnyed hangvételű könyvében közérthetően és szellemesen kalauzol el a belek világába. Számos praktikus tanáccsal is szolgál, hogy a sokak életét megkeserítő kisebb-nagyobb emésztési gondoknak végre búcsút lehessen inteni.

INFORMÁCIÓ:
Kiadó: PARK KÖNYVKIADÓ KFT. 
Oldalak száma: 300
Borító: FÜLES, KARTONÁLT
Súly: 270 g
ISBN: 9789633551325
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015
Illusztráció: RAJZOKKAL
Fordító: Blandl Borbála
Eredeti cím: Darm mit Charme – Alles über ein unterschätztes Organ

SZERINTEM: Kicsit lehet, hogy "morbidnak" tűnik, hogy mi a francért olvasok én ilyeneket, de nekem ez az egész emésztés-dolog a szívügyem, tanultam is róla, plusz fogalmazzunk úgy, hogy aki nem egyszálbél, annak nagy valószínűség szerint gondjai vannak az emésztésével. A Könyvhéten vettem meg egyébként a könyvet, figyelemfelkeltő volt a címe és a borítója, belelapozva pedig érthetőnek és világosnak tűnt, nem találtam benne semmi szakzsargont, latint, vagy egyéb értlmezhetetlen szöveget.


A könyvet Giulia testvére, Jill Enders illusztrálta

Azt kell hogy mondjam, jó választás volt, mert amit elsőre gondoltam a könyvről, az most is áll. Körülbelül az első fele volt az, amit rettenetesen élveztem, mert nagyon érdekelt, Enders pedig úgy tudta visszaadni a gondolatait, és mindezekkel együtt új információkat közölni, hogy ténylegesen lekötött, átjöttek a dolgok, és tényleg megértettem. Humán beállítottságú vagyok, szóval mondhatni, ez nagy dolog :D

A könyv eleje az ürítésről szól, hogy tulajdonképpen mik az "összetevői", mennyi idő, míg az ételből széklet lesz, hogyan kell kinéznie, és mikor kell azonnal orvoshoz fordulnunk, ha valami eltérést tapasztalunk. Mindezek mellett volt szó arról is, amit már olvastam felületesen valahol máshol, hogy a 21. századi embernek miért vannak ilyen jellegű problémái, vagyis az elkényelmesedésről, az angol vécé megjelenéséről, és a guggolás összefüggéséről is volt szó – ezt a BTK-talin is kitárgyaltuk, avagy "tabutémát" nyilvánosan, sok nevetés közepette.


Az ürítésen túljutva számomra azéért laposodott el egy kicsit a történet, mert a baktériumokról, illetve azok fajtáiról is volt szó, illetve egyéb más, laikus számára "ismeretlen" témákról, amik engem nem igazán érdekelnek, mert bőven elég volt, amikor tanulnom kellett róla, Viszont például érdekesnek találtam az olyan apróságokat, hogy ha egy gyerek természetes úton születik, akkor az édesanyja mikróbáit "felveszi", és ezáltal máris védettebb a külvilággal szemben az immunrendszere, jobban meg tudja emészteni az anyatejet is, és hasonlók. Nem tudtam, és csak az államat kerestem, amikor arról írt Enders, hogy ha egy gyereknek 7 éves kora előtt kiveszik a manduláját (mindegy, hogy milyen okból), akkor hízékonyabb lesz, és 99%-os eséllyel túlsúlyos felnőtt lesz belőle, bizonyos dolgok miatt.

Öszességében úgy éreztem, hogy ez a könyv a modern kori Egyszer volt...az élet, ami nem mellesleg nekem az egyik kedvenc mesém volt gyerekkoromban. Egy humán beállítottságú, totálisan bölcsész agyú embernek is érthetően és világosan írja le a folyyamatokat, sőt, néha még egy-két poént is elszórt benne. Jó lenne több szervről, szervrendszerről is olvasni hasonló könyveket, mert szerintem fontos, hogy megismerjük a testünk működését, és ez nem feltétlenül egy szakkönyv felütésével fog elkezdődni.

Ó, és nem bírtam ki, rákerestem YouTube-on is Giuliára, és hihetetlen ez a csajszi. Nem szeretem a német nyelvet, de így is fenomenális az általam megnézett előadása, olyan kisugárzása van, hogy elképedtem, és így már értem azt is, hogy miért olyan a könyv, amilyen: átragad rá az író személyisége, még akkor is, ha nem szórakoztató irodalom.

Értékelésem: 9/10


2 megjegyzés:

  1. Én szerettem nagyon a könyvet, a baltériumos és a probiotikumos részt is nagyon élveztem, lehet azért mert az is kifejezetten érdekelt engem. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A sima, bacis-probiotikumos rész nekem is tetszett, de amikor alfajokról, csoportokról volt szó, akkor azt éreztem csak kicsit soknak :)

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)