2015-08-14

Fredrik Backman – A nagymamám azt üzeni, bocs

FÜLSZÖVEG: Elsa majdnem nyolcéves, és különleges. Nagymamája hetvennel több, és némileg őrült. Hogy mennyire, azt ki-ki másként értékeli. Másként a szomszéd, akit nagymama mintegy véletlenül eltalál egy paintballfegyverrel, máshogy a saját lánya, aki (többek között) dohányzási szokásai miatt neheztel rá, és megint másképp az ingyenújság terjesztője, aki nem ért a szép szóból, hogy nagymama nem kér reklámot. Olykor Elsa is őrültnek tartja őt, pedig neki nagymama az egyetlen barátja. Az iskolában ugyanis inkább csak zaklatókat tud szerezni az, aki mások szerint nem tud alkalmazkodni a többiekhez, és amúgy is túl érett a korához képest. Nagymamával azonban bármelyik este elutazhat Félálomországba, ahol Elsa mássága ünnepelt erény, és ahol lovagként bátorságot gyűjthet. Amire hamarosan minden eddiginél nagyobb szüksége lesz. Nagymama ugyanis meghal, és leveleket hagy hátra, amelyekben bocsánatot kér azoktól, akiket életében megbántott. Ezeket a váratlan helyeken felbukkanó üzeneteket Elsának kell eljuttatnia a címzettekhez jobbára házbéli szomszédaikhoz , akikről olyan meglepő dolgok derülnek ki, amelyek nem csupán a kislány, de az egész közösség életét felbolygatják. 


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Animus Kiadó Kft. 
Oldalak száma: 384
Borító: KEMÉNYTÁBLA, VÉDŐBORÍTÓ
Súly: 520 g
ISBN: 9789633243244
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015 
Fordító:Bándi Eszter
Eredeti cím: Min mormor hälsar och säger förlåt

SZERINTEM: Az ember, akit Ovénak hívnak után nem volt kérdés számomra, hogy Fredrik Backman további köteteit is mindenképpen el szeretném olvasni, így nagyon örültem, amikor néhyány hete megtudtam, hogy a következő regényre nem is kell olyan sokat várni. Gyakorlatilag mire feleszméltem, már meg is jelent, a Könyvhéten pedig névnapi ajándék címén azonnal meg is vettem :)

Backmannak van egyfajta jellegzetes stílusa. Az egyik oldalon nevetsz, a másikon meg már lehet, hogy a könnyeidet törlöd. Ez nálam az Ovénál jött ki, de a vonaton például rengeteget mosolyogtam a nagymamán is, és meg is kaptam, hogy annyit vigyorogtam, biztos jó könyv lehet. A másik szembeötlő stílusjegy, hogy mindig van egy olyan karakter, aki nagy arc, és lehetetlen nem imádni. Ez a szereplő pedig eddigi tapasztalataim szerint kissé szarkasztikus is.

Forrás: http://ettparkvadrat.blogspot.hu
A könyv középpontjában Elsa áll, aki a nemrégiben elhunyt nagymama leveleit kézbesíti, melyekben egytől-egyig bocsánatot kér valami miatt. Gyakorlatilag nincs olyan lakó a házban, akivel ne lett volna már összetűzése, és hát nem szép dolog úgy itthagyni a földi létet, hogy fasírtban vannak. A kézbesítésben Elsának segít nagymama kitalált világának két szereplője is, Feketeszív, és a hatalmas wors (evilágbéli nevén: kutya).

Kétségtelen, hogy hiába Elsa a főszereplő, a nagymama visz a hátán a cselekményt (visszaemlékezésekben sokszor megszólal), és ő a középpontja a történetnek. És őmiatta nevet az olvasó nagyon sokat. A nagymamám azt üzeni, bocsban van viszont egy olyan szereplő, akin nem nevet az ember, az én szememben pedig kifejezetten unszimpatikus volt, a negatív hős, ez pedig Britt-Marie, a női testbe bújt diktátor, aki a ház lakóit folyamatosan terrorizálja, még ha ők nem is gondolják így. Ez a kettősség az Ovéban nem volt meg, viszont ennek okán a történet is más irányba tart: szépen lassan kiderülnek a miértek, és lelepleződnek a titkok Elsa és az olvasó előtt, így pedig egy teljesen más perspektívából láthatjuk az összes szereplőt, még Britt-Marie-t is. Más, mint az Ove, de ugyan olyan nagyszerű ez a történet is.

Nekem egyértelműen Az ember, akit Ovénak hívnak tetszett jobban, az én szívemhez valahogy közelebb állt az a történet, viszont ez nem azt jelenti, hogy A nagymamám azt üzeni, bocs nem jó. Nagyon is jó, csak nagyon másképp. Backman pedig zseniálisat alkotott, ami talán nem is meglepő, ha azt nézzük, hogy svéd.

Értékelésem: 8/10


4 megjegyzés:

  1. Ilyen pozitív vèlemèny után már biztos, hogy megveszem èn is. :) Eddig gondolkodtam rajta, de moxt már döntöttem. Mellesleg várom a Sorsfordítókról is a vèlemènyed, èn pont most olvastam, ès ha jól láttam te is tervezed. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az "Ovét" olvastad? :) Örülök, hogy sikerült meggyőzzelek :D
      Igen, a Sorsfordítókat is fogom olvasni, hamarosan. Szerintem amint Az analfabétát kiolvasom, az lesz porondon, de majd még elválik, mihez lesz kedvem :)

      Törlés
  2. Nem olvastam mèg, de gondolkodom rajta, mert többen is azt mondták, hogy először azt olvassam el. :) Bár az annyira nem èrdekel most, mint ez. :) Ez valahogy jobban megfogott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Remélem nem fogsz csalódni így sem, hajrá :)

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)