2015-06-29

Sztanyiszlav Belkovszkij – Putyin: az ember, aki nem létezett

FÜLSZÖVEG: A világ egyik legnagyobb hatalmú emberének igazi arca kendőzetlenül, tényekkel, érzékenyen igaz állításokkal. 

Sztanyiszlav Belkovszkij hazájának egyik legismertebb politikai elemzője, aki az elmúlt években számos magasrangú politikus tanácsadója volt. Könyve, az érintett kényes témák, kritikus hangvétele és vitatható álláspontja miatt ez idő szerint nem jelenhet meg Oroszországban, míg a világ számos más pontján a magyar kiadással egyidőben kerül az olvasókhoz. A legtöbb Putyin életrajzzal ellentétben, Belkovszkij nem kizárólag Putyint, a politikust, de a megkövült álarc mögött megbújó magánembert is megmutatja, aki nélkül a szerző szerint nem érthetjük meg Oroszország jelenét.



INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Athenaeum Kiadó Kft. 
Oldalak száma: 384
Borító: PUHATÁBLÁS, RAGASZTÓKÖTÖTT
Súly: 200 g
ISBN: 9789632933184
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2014

SZERINTEM: Másra számítottam, mint amit kaptam. A fülszöveg beugratós, ugyanis én azt hittem, hogy Putyint, az embert ismerhetjük meg, valamilyen csoda folytán igazi valójában. Nos, a könyv nem csak életrajz, sőt, a 2/3-a száraz politika...

Persze, akkor mi a francnak olvasok el egy könyvet, ha számítani lehet rá, hogy egy politikusról szól, és politika is lesz benne? Mert arra számítottam, hogy olyan emészthető kategóriában lesz előadva, értsd ez alatt a szájbarágós kategóriát, illetve inkább életrajzi könyvre számítottam. Nem követem a politikát, és igazából a véleményem az, hogy egy komédia az egész (erről többet nem is szeretnék szólni), Putyin pedig azért érdekelt, mert hát ő a nagy orosz vezető, napjaink cárja, de ezen kívül nem tudtam róla gyakorlatilag semmit.

A könyv azt ígéri, hogy hiteles, szókimondó, botrányos. Ezzel ellentétben olvasás közben bennem az fogalmazódott meg, hogy hiába nem a hazájában adta ki Belkovszkij – s hogy a könyvben foglaltakat idézzem: az orosz ember történelmileg nem szokott hozzá, hogy állampolgár legyen – valamiféle félelmet véltem felfedezni a sorai között. Vagy némi magyar népmesét, hogy mondok is valamit, meg nem is, kekeckedek is, meg nem is. Sokat gondolkodtam a könyvön, és talán arra lehetne ezt az egészet visszavezetni, amit a cárok és cárnők hosszú sora művelt az orosz emberekkel, vagy mondjuk ott a 20. század történelme: persze, hogy ha kedves Belkovszkij élete, akkor nem ír meg még külföldön sem semmi olyat, ami mélyen kompromittáló lehetne az elnökre nézve, még a szabad 21. században sem. És egy kicsit ismerve az oroszok történelmét, meg tudom érteni.

Persze ez nem azt jelenti, hogy a könyv csak tapogatózik, de nem is az a tipikus amerikai liberális szólásszabadság van és akkor most mindent leírok, amit gondolok-kategória.Konkrét tényekkel nem tud előállni, csak tippelget: vajon mikor született Putyin, mi az igazság a volt feleségével, Ljudmillával kapcsolatosan, valóban fontos volt-e a szeretője, és ha nem, akkor vajon Putyin meleg-e? Nyilván ezek olyan dolgok, amiket nem lehet pontosan tudni, hacsak nem maga Putyin mondja el, de erre kétlem, hogy valaha is sor kerülne.

A könyv eleje kőkemény politika, ki kinek a kicsodája, hogy segítették egymást, ki mit csinált, stb. ebből az egészből pedig azt szűrtem le, hogy Putyin gyakorlatilag egy ártatlan, ma született bárány, aki nem foglalkozik senkivel komolyabban.

Összességében csalódtam kicsit, talán pont azért, mert nem erre számítottam, hanem egy sokkal inkább életrajzzi kötetre. Újabb morzsákat kaptam a politikai részben a 20. századról, részben pedig egy pici rész Putyint is megismertem, de közel sem annyira, hogy ha valakivel róla kellene csevegnem, akkor lenne konkrét véleményem. Mert nincs elegendő információm, amit össze tudnék tenni. Lehet csak a női mivoltom, vagy a politikai elhatárolódás miatt nem élveztem a könyvet, talán a másik nem képviselői, vagy az idősebbek többre tudják értékelni.

Értékelésem: 5/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)