2015-06-05

Neal Shusterman – Bontásra ítélve (Unwind 1.)

FÜLSZÖVEG: Mi lesz, ha a szüleid téged is szétbontatnak?

Szép új világ?

Egy olyan társadalomban, ahol a nem kívánatos kamaszok testrészeit újrahasznosítják, három szökevény száll szembe a rendszerrel, amely „szétbontaná” őket.

Connortól meg akarnak szabadulni a szülei, mert túl sok a baj vele. Risa árva, és azért jelölték ki bontásra, hogy spóroljanak a költségeken. Lev szétbontását szigorúan vallásos szülei már születése pillanatában eldöntötték. A véletlen sodorja őket egymás mellé, és a kétségbeesés tartja össze őket, ahogy árkon-bokron át menekülnek, miközben tudják, hogy az életük a tét. Ha sikerül megérniük a tizennyolcadik születésnapjukat, már nem bánthatják őket – de amikor egy egész világ vadászik rájuk, a tizennyolc nagyon-nagyon távolinak tűnik.

Te vajon túlélnéd?

INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó Kft.
Oldalak száma: 384
Borító: kartonált / keménytábla
ISBN: 9789633735701
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015
Fordító: Illés Róbert
Beleolvasó: KATT

SZERINTEM: Őszintén szólva majdnem elsiklottam a könyv felett, mondván biztos olyasmi történet, ami engem nem érdekel most annyira, és inkább kihagyom. Örök hálám Tibinek, aki felhívta rá a figyelmem ^^

Szóval egy újabb disztópia, ám ezúttam egy kicsit véresebb, és horrorisztikusabb köntösben tálalva, és abszolút nem unalmasan, "már megint egy disztópia"-szerűen. Én magam sem hittem el, de a "ha ma este elkezded, holnap estére végzel vele" ajánlás igaz volt, hiába majd' 400 oldalas a könyv. Nem tűnik annyinak, mert beszippant, és nem enged el. Tényleg.

Szóval a fiatalokat 13 és 18 éves koruk között szét lehet bontani, mintegy kései abortusz keretein belül, ám ahogy általában lenni szokott a megcsavart megoldásokkal, kissé elfajulnak a dolgok. A könyvben három bontásra ítélt főszereplő történetét követhetjük végig: Connorét, Risáét, és Levét. Három fiatal, különböző családi háttérrel, különböző indokokkal bontásra ítélve, különböző korban, de egy, olykor nagyon elkeseredett céllal, a túléléssel.


A téma annyira új, és annyira nem tudtam, hogy mit gondoljak róla, hogy már csak azért is rettentően hajtott a kíváncsiság, hogy vajon mit tudunk még meg a bontásról, hogy történik, mit éreznek az alanyok, stb., és természetesen a három (később sok száz) fiatallal mi történik. Ahogy olvastam, számomra egy kicsit lélektani regény is volt, mert ahogyan a körülmények, a helyszínek változtak, úgy változott a szereplők lelke is, az érzelmek. A Temetőben olyan érzésem volt, mintha a stanfordi börtönkísérlet (Philip Zimbardo) köszönne vissza valamilyen nagyon lecsupaszított formában.

Magáról a történetről nem szeretnék sokat elárulni, mert szerintem az, hogy mi történik a fiatalokkal is része annak az izgalomnak, amiért számomra gyakorlatilag letehetetlen volt a könyv. Azt viszont elárulom, hogy a vége tetszett, s habár nem cukormázas happy end volt, nekem mégis közel áll a szívemhez, ahogy az is, amit nagyon becsomagolva felvonultat: két ismeretlenből hogyan lesznek igaz barátok, vagy hogy a lelkiismeretük hogyan szól közbe, és mégis megmentik az árulót. Sokkal több ez a könyv, mint egy egyszerű disztópia, vagy egy sorozat első része (ó igen, sorozat, alig várom a folytatásokat *-*), nekem sokkal többet adott.

Értékelésem: 8/10


Felkeltette a figyelmed? Érdekel?


Neal Schusterman regénye akkora sikert aratott az eredeti nyelven olvasók között (és leginkább Amerikában), hogy a könyv megfilmesítésének jogait már meg is vette az egyik filmstúdió, a filmet pedig 2016-ban tervezik bemutatni az eddigi információk alapján. A könyv nagy sikereire való tekintettel a rajongók is kreáltak trailereket, a hivatalos bemutatásáig pedig íme az egyik, kedvcsinálónak:



3 megjegyzés:

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)