2015-04-11

A magyar költészet napja 2015

A magyar költészet napját Magyarországon 1964 óta József Attila születésnapján, április 11-én ünneplik. Ebből az alkalomból minden évben irodalmi előadóestekkel, könyvbemutatókkal, költőtalálkozókkal és -versenyekkel tisztelegnek a magyar líra előtt. Noha a költészet napját József Attila születéséhez kötjük, április 11-én született Márai Sándor is, 1900-ban.

Sajnos vagy nem sajnos, őszintén szólva nem igazán kedvelem a verseket. Ennek nincs különösebb oka, talán csak annyi, hogy nem állnak közel hozzám, és jobban szeretem a nagyobb terjedelmű alkotásokat, a regényeket. Mindezzel ellentétben van kedvenc versem – kettő is –, ám most a szívemhez közelebb állót hozom el nektek.

József Attila – Tiszta szívvel
Nincsen apám, se anyám,
se istenem, se hazám,
se bölcsőm, se szemfedőm,
se csókom, se szeretőm.

Harmadnapja nem eszek,
se sokat, se keveset.
Húsz esztendőm hatalom,
húsz esztendőm eladom.

Hogyha nem kell senkinek,
hát az ördög veszi meg.
Tiszta szívvel betörök,
ha kell, embert is ölök.

Elfognak és felkötnek,
áldott földdel elfödnek
s halált hozó fű terem
gyönyörűszép szívemen.


Talán ez volt az egyetlen olyan vers, ami azonnal megtetszett, viszont általános iskolás fejjel még nem tulajdonítottam neki semmit. Manapság már inkább csak mosolyra húzódik a szám, hogy igen, valószínűleg ez valami sorsszerű dolog volt annó.
Egyébként pedig a költő nevét viselő gimnzáiumba jártam, habár ennek nem tulajdonítok nagy jelentőséget, mert nem forgott minden József Attila körül.

Nektek melyik a kedvenc versetek?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)