2015-03-06

Matthew Quick – Bocsáss meg, Leonard Peacock!

FÜLSZÖVEG: Hogyan töltenéd a születésnapodat, ha tudnád, hogy az utolsó? 

A tizennyolc éves Leonard Peacock pontosan megtervezte az övét: búcsúzkodni fog. 

Nem az anyjától, aki másik városba költözött és magára hagyta minden problémájával. Nem is az egykori legjobb barátjától, aki elviselhetetlenül nagy fájdalmat okozott neki. Szeretne viszont elbúcsúzni attól a négy embertől, akik a legfontosabbak az életében: a Humphrey Bogart-filmekért rajongó szomszéd bácsitól, a tizenéves hegedűvirtuóztól, a lelkész lányától és kedvenc tanárától. Miközben az idő fogy és az igazság pillanata vészesen közelít, Leonard titkaira sorra fény derül. 

Matthew Quick, a Napos oldal írójának új regénye egy kamasz fiú elméjébe enged betekintést, amelyben piszkosabbnál piszkosabb és szebbnél szebb gondolatok keverednek – ahogy az a kamasz fiúk elméjében lenni szokott.

INFORMÁCIÓ:
Kiadó: KÖNYVMOLYKÉPZŐ KIADÓ KFT. 
Oldalak száma: 268
Borító: KARTONÁLT
Súly: 330 g
ISBN: 
9789633990582
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2015 
Sorozat:VÖRÖS PÖTTYÖS KÖNYVEK 
Fordító: Stern Gábor


SZERINTEM: Hatalmas szerencsének tartom, hogy elolvastam ezt a könyvet, főleg azért, mert merő véletlenből került a kezembe, és tulajdonképpen a csillagok együttállása is kellett ahhoz, hogy időm is legyen elolvasni. Hajtott a kíváncsiság, s noha a Napos oldalt nem olvastam, mégis úgy gondoltam, hogy jobb a Bocsáss meg, Leonard Peacockkal kezdeni. És milyen jól éreztem.

Első körben azt tudom mondani erről a regényről, hogy ápolja a lelket. Az enyémet mindenképpen a mostani hangulataimban, a mostani érzéseim között. Nem olyan könyv, ami miatt azt mondja az ember, hogy hű de csodálatos az élet, és mindent és mindenkit szeretni fogok ezentúl, sokkal inkább arra próbál rávilágítani, hogy aki küzd, akinek most nehéz, ne adja fel, mert a jövő – különösen ha megdolgozunk érte – szebb és jobb lehet, és még talán boldogabb is. Ebből kifolyólag talán azok az olvasók, akik lelkileg teljesen jól vannak nem is tudják majd annyira értékelni, mint azok, akiknél nem minden szép és jó. 

Amikor elkezdtem olvasni, tulajdonképpen nem is igazán tudtam, hogy mire számítsak, mi a könyv mondanivalója, miről szól, mert a fülszöveg nem árult el túl sokat számomra. Az első néhány oldal elolvasása után, amikor fel kellett állnom, akkor azt éreztem, hogy egy nagy adag ingerültség és düh van bennem, talán a főszereplő érzései, vagy a fiatal kora miatt, amiért úgy gondolja, hogy neki öngyilkosnak kell lennie. Ez így tudom, baromi furán hat leírva, és azon, amit éreztem én is meglepődtem. A furcsaságok pedig sorra jöttek, mint például a levelek a jövőből, vagy hogy elsőre látszólag teljesen összefüggéstelen dolgok vannak a könyvben, de ezek később természetesen értelmet nyernek.

Már jócskán benne voltam a könyvben, amikor az volt az érzésem, hogy egy olyan fiatalemberről szól a könyv, aki egy kincs, s messze nem olyan, mint a kortársai, hanem komolyabb dolgok foglalkoztatják. Persze, ez az elején is körvonalazódott, de később ütött ki úgy istenigazából. Általában a komolyabb tinédzserek kerülnek szerintem hasonló válságba, de gyakorlatilag abban az életkorban bárkinek hatalmas törés lehet, ha senki igazán fontos nincs a környezetében, és ezek a dolgok koncentrálódnak fontosabb pillanatokon: születésnap, névnap, karácsony. Örültem, hogy Herr Silverman karaktere helyet kapott a könyvben, mert érdekes karakter volt, ráadásul azt hiszem, hogy hiába mellékszereplőként mozog a könyv lapjain, Leonard életében kulcsszereplő, aki megmenti a fiú életét.

Ahhoz képest, hogy egy egésszen rövidke olvasmány, nekem az az érzésem, hogy minden benne van: rengeteg érzés, és sok kérdés, ami az olvasókban is gondolatokat és kérdéseket ébresztenek. Csodálatos történet, szívszorító és szívmelengető olvasmány, amelynek a vége nem tipikus hollywoodi befejezés. Tetszett, és magával ragadott, a lelkemre hatott.

Értékelésem: 10/10

Felkeltette a figyelmed? Érdekel?


Jó hír, hogy a könyvből hamarosan film készül (ám a szereplőkről még semmi infó nincs), viszont a rendező kiléte már ismert: nagy valószínűséggel Channing Tatum rendezi a tinidrámát, illetve lehet, hogy mint szereplő is feltűnik benne. Kíváncsi leszek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)