2015-02-05

Samuel Bjørk – Magányos utazó (Holger Munch & Mia Kruger 1.)

FÜLSZÖVEG: Holger Munch veterán nyomozó különös üggyel találja szemben magát: Oslo mellett az erdőben egy felakasztott kislányt találnak, babaruhákba öltöztetve, nyakában tábla: Magányos utazó. Már önmagában a tábla is elég lett volna, de ki és miért öltöztette a holttestet babaruhákba? Az oslói speciális gyilkossági csoport egyik nyomozója, Mia Krüger felfigyel egy fontos részletre: a halott kislány körmébe egy egyes szám van karcolva, amiből arra következtet, hogy nem ő az egyetlen áldozat. Mia rendkívüli nyomozói képességének hála a rendőrség párhuzamot von a gyilkosság és egy hat évvel korábban történt eset között, amelyben elraboltak egy csecsemőt Honefoss városából. Az újszülöttet sosem találták meg. Mia szerint a gyilkosnak köze van az eltűnt gyermekhez, és a jelen történései a rendőrség korábbi kudarcát hivatottak megtorolni. Samuel Bjork krimijében vérfagyasztó titkok nyomába ered, újabb és újabb szörnyűségeket feltárva a norvég múltból, ugyanakkor megteremti napjaink antihősét: Munch nyomozó jó modorát szakmai alázattal, simulékonyságát tökéletes szimattal helyettesíti.


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: Athenaeum Kiadó Kft.
Oldalak száma: 488
Borító: KARTONÁLT
Súly: 550 g
ISBN: 9789632933672
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2014
Fordító: Domsa Zsófia
Eredeti cím: Det henger en engel alene i skogen

SZERINTEM: Az általam elkezdett skandináv irodalmi utazás legújabb állomása ezúttal Oslo, Norvégia fővárosa volt, ahová Samuel Bjørk kalauzolt el. Bevallom nőiesen, eddig a skandináv vonalból csak svédet olvastam, szóval kíváncsi voltam, hogy a szomszédok mit hoznak össze.

Nekem szemet szúrt, hogy sok más mostanában íródott és kiadott könyvvel egyetemben itt is rendkívül rövid fejezetekre van tagolva a regény, ami a felépítése végett nem baj – sőt, praktikus –, de én még mindig a hosszabb fejezetekhez vagyok szokva.

A Magányos utazó őszintén szólva egy remek krimi, és tényleg a jobbik fajtából, mert az író annyira bonyolította és kuszálta a szálakat, hogy nekem néha fogalmam sem volt, hogy mit miért. Ja, és voltak benne megtévesztések is, amihez ugyan nem vagyok hozzászokva, de nagyon tetszett a dolog. Őszintén szólva egy olyan könyvtől, ami arról szól, hogy egy bűncselekmény történik, és gyakorlatilag nulla infóból kell elkapni a tettest, én azt várom el, hogy ne lehessen a harmadánál vagy a felénél sejteni, hogy ki az elkövető, mert úgy elszáll a varázsa az egésznek – és hiába vagyok kíváncsi fáncsi, ez akkor sem jó. Bjørk pedig ezt zseniálisan oldotta meg, szerintem legalábbis.

Lehet, hogy nevetségesen fog hangozni, de a női főszereplő, Mia Krüger engem egy kicsit Lisbeth Salanderre emlékeztetett (tudom, tudom, mindig ezzel jövök, meg a Millenniummal), főleg a könyv eleje, amikor Hitrán mutatta be a nyomozót, majd pedig amikor visszakerült a csapatba, és különcködött, kilógott a sorból. Szerencsére egyébként ez a salanderes érzésem gyorsan elmúlt, és tudtam élvezni a könyvet, Miát pedig gyorsan megkedveltem.

A Magányos utazó másik főszereplője, Holger Munch (elvileg munk-nak kellene ejteni, de nekem cs volt a ch a végén) pedig az egyik kedvenc sorozatom, a Law & Order: Special Victims Unit egyik régi szereplőjére emlékeztetett rettentően az elején, akit szintén Munchnak hívnak :) A két vezető nyomozón kívül pedig nagyon tetszett a családias légkör, ahogy a kollégák egymással bántak, a karakterek viszonyai szerintem nagyon szépen ki voltak dolgozva.

Ami viszont nem tetszett, az a vallási szál, ami ugyan nem volt annyira sok, de néha mégis a falat tudtam volna kaparni az efféle fanatizmustól.

Maga a cselekmény szerintem drámai volt, de ezt már írtam, hogy a gyerekekkel kapcsolatos negatív dolgok mostanában különösen hatnak a lelkemre. A könyv egésze tempós volt, olvasmányos, unalmas részeket pedig nemigen vettem benne észre. Szerintem számomra egy remek nyitás volt a modern norvég irodalom felé, illetve bátran ajánlom mindenkinek, aki megállított olvasás közben, hogy jaj, ez az az angyalos könyv, kíváncsi vagyok rá. Nos, angyalkák vannak benne, de nem úgy, ahogyan a borító alapján asszociálhatna a külső szemlélő. Tökéletes skandináv krimi, a műfaj rajongóinak kötelező.

Értékelésem: 9/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)