2014-12-08

Stephen King – Mr. Mercedes (Mr. Mercedes 1.)

FÜLSZÖVEG: Egy pangó közép-nyugati kisvárosban, a fagyos kora hajnali órákban munkanélküliek százai állnak sorban az állásközvetítő előtt. Egyszer csak egy magányos sofőr a tömegbe hajt egy lopott Mercedesszel, visszatolat, majd újra gázol, aztán elmenekül a helyszínről, nyolc halottat és tizenöt sérültet hagyva maga után. Brady Hartfield alkoholista anyjával él a szülői házban. Vágyik a mámorra, amit a Mercedes volánja mögött, a halálosztó szerepében érzett, ezért újabb, még ördögibb merényletre készül. Bill Hodges, a nyugdíjas zsaru azonban újra aktiválja magát, hogy meghiúsítsa az immár ezrek életét fenyegető, őrült tervet, és innentől hajmeresztően izgalmas verseny- futás kezdődik az idővel… King legújabb regényében a klasszikus receptet követve jó és gonosz küzdelmét állítja elénk, s közben félelmetes bepillantást nyújt egy megszállott, gyilkos elme működésébe.

INFORMÁCIÓ:
Kiadó: EURÓPA KÖNYVKIADÓ KFT. 
Oldalak száma: 448
Borító: KÖTVE,VÉDŐVEL
Súly: 640 g
ISBN: 9789630799355
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2014 
Fordító: Bihari György


SZERINTEM: Ahogyan láthatjátok/tudhatjátok, 2014 utolsó King megjelenése hasonló méretekben és megjelenésben érkezett, mint nyáron az Álom doktor, ebből pedig egyenesen következik az, hogy a súlya is több, mint egy átlag könyvnek, illetve a fizikai valója is kiterjedtebb, mint egy átlagos társának. Ez egy részt tetszik, mert sokkal igényesebb a megjelenése, a borítója pedig egy csoda – fényes, itt-ott domború – egyszóval nálam veri az Álom doktort is, plusz van benne könyvjelző, amit imádok :) Negatívumnak azt tudnám felhozni, hogy tényleg nem egyszerű cipelni, illetve igen, az ára. Én elkaptam egy jó akciót, így majdnem féláron jutottam hozzá, de valljuk be, 4500 Ft sok...

A könyv a munkanélküli börzénél történtekkel indít, ami tulajdonképpen a kulcsmomentuma az egész könyvnek, majd pedig ugrunk egy nagyot, és Bill Hodges dögunalmas hétköznapjaiba pillanthatunk bele. Bill unalmas napjai pedig szinte egy szempillantás alatt marha izgik lesznek.

Számomra a Mr. Mercedes más, mint az eddigi könyvei Kingnek, mert egy részt kőkemény krimi, más részt pedig teli van megmosolyogtató párbeszédekkel, gondolatokkal, továbbá a regény vége felé tesz egy utalást Joe Hill-re, a fiára is, akinek A szív alakú doboz című regényének a főhőse is megelevenedik egy pólófelirat formájában. Angolul nem olvastam a könyvet, szóval nem tudom, hogy a fordítás frappáns-e, vagy eredetileg is ilyen jól van megírva, de például Molyra folyamatosan gyűjtögettem az idázeteket, mert annyira tetszettek.

– Még egy kis kávét?
Hodges mosolyogva elhárítja. A rossz kávét csak egyszer teszi ihatóvá a forróság.

Azon törik a fejüket, hogy az Alzheimer-expresszen utazom-e, ami Demencia királyságba visz, gondolja.

– Holly, hagyd ezt abba! – mondja szigorúan az anyja, mintha Holly valami vicces és illetlen profánságot mondott volna, és nem ájuldozna. De jó lenne visszakézből bepancsolni egyet C néni agyonpúderezett pofájába, mélázik Hodges. Az talán felébresztené.

Nagyon tetszett, ahogyan fel volt építve a könyv, hogy nem csak Hodges – a Nyug. Det. – szemszögéből láthatjuk az eseményeket, hanem a Mercedeses Gyilkos, Mr. Mercedes, alias Hartfield szemszögéből is, utóbbinak pedig a nagyon beteg, nagyon borult fejébe is bepillanthatunk. A könyv eleje számomra csak csordogált, Olivia Trelawney pedig kifejezetten unszimpatikus volt számomra. A könyv középső harmada tetszett talán a leginkább, illetve Janey, és a hozzáfűzhető jelenetek. De hát ismerjük a King-i fordulatokat... Hodges pedig.. Ehh, nagyon megkedveltem, talán az egyik kedvenc karakterem lett King tollából, mert olyan karakterfejlődésen ment át, és az öngyilkosjelölt túlsúlyos Nyug. Det.-ből egy olyan karakán fickó lett – nem mellesleg ömlött belőle a szarkazmus is, amit imádok –, amit azt hiszen, sokan megirigyelhetnének.

Az egyik kedvenc jelenetem az elején van, amikor Lowtownban a Vidám Suhi segítségével megmenti a gyereket (nem igazán spoiler, mert tulajdonképpen egy egészen jelentéktelen jelenet a gyilkos utáni hajszában). Imádom Hodges lazaságát, ahogyan csak odacsoszog, és teljesen nyugodtan rendre int mindenkit :) A továbbiakban viszont, Hartfieldre vonatkoztatva valamiért a The Closer (a kedvenc sorozatom) egyik része jutott eszembe, amit most nem találok hirtelen, de hasonló volt ott is a szitu. Érdekes egybeesések :)

A cselekmény amennyire csak csordogál az elején, annyira felgyorsul körülbelül a harmadánál, aztán pedig azon vettem magam észre, hogy tanulás helyett is olvastam, és minden helyett olvastam, sőt, a másik szobából átszűrődő hangzavar sem érdekelt (pedig én hárklis vagyok a hangokra olvasás közben, habár szerintem nem említettem még). Szóval a Mr. Mercedes egy lebilincselő olvasmány, nyugdíjas hekussal és nagyon dilis tömeggyilkossal, nekem mégis az az érzésem, hogy valami mintha hiányzott volna belőle. És nem tudom megmondani, hogy mi. Ezért is írtam, hogy a Mr. Mercedes másabb, mint King eddigi könyvei, az Álom doktorhoz hasonlítva pedig ég és föld – az már más kérdés, hogy a magyar kiadás miatt asszociálnak sokat az Álom doktorra, holott úgymond semmi köze a kettőnek egymáshoz.

Értékelésem: 8/10

A Mr. Mercedes pedig egy trilógia első kötete (Mr. Mercedes Trilogy – King bácsi honlapjáról halászva az infót), amelynek elvileg 2015-ben jön a folytatása Finders Keepers címmel. A könyvben emlegetett chathonlap, a Debbie Kék Esernyője Alatt (Under Debbie's Blue Umbrella) pedig létező honlap, habár – milyen meglepő – jelenleg nem fogadnak új regisztrációt :D


Ez pedig a manapság elengedhetetlen könyvtrailer, ami nekem speciel nem tetszik. Hangulatcsinálónak esetleg, bár a könyv olvasása előtt nézegettem, és nagyon félrevezető volt számomra.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)