2014-10-22

Timur Vermes – Nézd, ki van itt

FÜLSZÖVEG: 2011. nyara. Berlin közepén egy üres telken, katonai egyenruhában egy ötvenhat esztendős férfi ébredezik: Adolf Hitler. Amit talál: béke, demokrácia, rengeteg külföldi és egy női kancellár… Ebben az új világban a tőle elvárható fanatikus hittel új karrierbe kezd a televízióban.

Timur Vermes káprázatos szatírájának Hitlere nemcsak végtelenül komikus figura, de ijesztően valóságos is. Meghűl az ereinkben a vér, hogy milyen könnyen megtalálja a helyét egy cinikus, gátlástalan világban, ahol a demokrácia hosszú évtizedei után a demagógia, a nézettségi adatok és a like-gombok nyomogatása vezérli a közéleti cselekvést. A könyv a megjelenése óta töretlen sikert arat Németországban, olvasók százezreit bűvölte el, és a világon szinte mindenütt az idei év egyik legjobban várt megjelenéseként beszélnek róla.



INFORMÁCIÓ:
Kiadó:Libri Könyvkiadó Kft.
Oldalak száma:340
Borító:KEMÉNYTÁBLA
Súly:590 g
Kiadás éve:2013
Fordító:Nádori Lídia

SZERINTEM: Nagyon de nagyon fájt erre a könyvre a fogam, és volt egy pont, amikor nem tudtam magam türtőztetni, mert azonnal rá akartam vetni magam. Ez szeptember elején volt, próba cseresznye alapon pedig megnéztem, hogy elérhető-e hangoskönyvben. Elérhető volt. És talán ez volt vele a probléma, mert hallgatás közben matat az ember, nem csak arra figyel, nincs meg az az elemi plusz, mint amikor olvasol. Pont ezért bevallom, nem is tudtam teljesen rákoncentrálni a könyvre, kimaradtak részek.

Viszont így a végére (talán pont a fent említett okok miatt) semleges maradt az egész. Voltak helyenként vicces dolgok, a felolvasó, Scherer Péter pedig fantasztikusan tette a dolgát, le a kalapal előtte. Maga a történet érdekes, elgondolkodtató, viszont véleményem szerint többet is ki lehetett volna hozni belőle, már csak ha abból indulok ki, hogy Csernus könyvein (szintén hangoskönyvek) csüngtem minden szaván, nem kalandoztam el, a Nézd, ki van itt pedig sokáig húzódott a hallgatásban, és őszintén szólva nem éreztem semmit, amikor vége lett.

A Nézd, ki van itt viszont remekül megmutatja, hogy mennyire birkacsorda-szerű a mai társadalom, hogy elsiklunk minden felett, és igen nagy mértékű a közöny, amelyet fontos dolgok felé is mutatunk. A könyv hallgatása közben azt vártam, hogy folyamatosan nő majd a feszültség, és a végén lesz egy nagy bumm, amikor úgymond minden a helyére kerül, lesz egyetlen megoldás, de aztán ahogy gondolkodtam a hallgatás befejezése után, a könyv inkább a rejtettebb, gyere rá te magad stílusú megoldással vezeti rá az olvasót az üzenetére. Azt hiszem, hogy az tenne jót a kuszaságnak, ha inkább olvasnám a művet, de valahogy jelenleg nem érzem a lelkesedést magamban iránta.

A borító megkapó, a fülszöveg is, de a belbecsből hiányzott valami plusz számomra.

Értékelésem: 6/10


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)