2014-09-13

Gayle Forman – Ha maradnék (Ha maradnék 1.)

FÜLSZÖVEG: És te hogyan döntenél?

Képzeld el, hogy mindened megvan, amiről csak egy lány álmodhat. A szüleid jó fejek, mindig megértenek és melletted állnak. Az öcséd a legédesebb kiskölyök a világon. A város legígéretesebb rockbandájának frontemberével jársz, aki nem elég, hogy eredeti és különleges, de imád is téged. A zenei tehetséged szélesre tárta előtted a világ kapuit.

Képzeld el, hogy aznap, mikor leesik az első hó, mindezt elveszítheted.
Amikor életedben először kell komoly döntést hoznod, nem áll melletted senki, akitől segítséget remélhetnél. Élet és halál között kell választanod. Az életed soha nem lehet olyan, mint amilyennek ismerted. A halálról semmit sem tudsz.

Te mit tennél? Harcolnál vagy feladnád? Mennél vagy maradnál?


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: CICERÓ KÖNYVSTÚDIÓ KFT.
Oldalak: 288
Kiadás éve: 2014
Fordító: Rudolf Anna

SZERINTEM: Nagyon kicsin múlott, hogy megvegyem-e vagy sem, hogy érdekeljen-e a történet, vagy hagyjam annyiban, és tulajdonképpen az egyik reklámszöveg tévesztett meg, amely a Csillagainkban a hibához hasonlította. Nagy dilemma volt, de végül Lobo véleménye után határoztam el magam, hogy márpedig nekem kell a Ha maradnék. Amíg pedig vártam a rendelésre, addig a film trailerét is bátorkodtam megnézni, és egyre inkább az munkált bennem, hogy ide a könyvvel de azonnal. Ez valamiféle belső megérzés lehetett szerintem, mert még mindig csak pihegek, hogy úristen.

Az első 50 oldalnak is többször sikerült majdnem megríkatnia, azután pedig a könyv körülbelül kétharmadánál volt többször olyan, hogy az oldal tetejénél a könnyeimmel küzdöttem, a lap alján pedig hangosan felnevettem. Tudom, hogy nagyon érzelmes vagyok, és engem igazán nem nehéz megríkatni egy-egy szép történettel, vagy szívbemarkoló tényekkel, szóval talán ez a része nem mindenkinél ilyen, viszont nálam jól jött a trolin a napszemüveg, vagy itthon a bekészített papírzsepi.


Talán nem is az alapfelállás az, amely a legmegindítóbb, hanem ahogyan mindez tálalva van, ahogyan Mia érzékeli a történéseket, vagy ahogyan például rájön, hogy mi történt Teddyvel, a kisöccsével. Nem hisztizik, nem dühöng, hanem sorra veszi a tényeket, majd a végén mérlegel. Mindeközben pedig sokat emlékszik, hogy például a legjobb barátnőjével, Kimmel hogyan lettek barátok, vagy Adammel hogyan ismerkedtek meg, és hogyan szerettek egymásba; szó esik a múltbéli emlékeken keresztül a tágabb családról, a szülők barátairól, és ha nem is egy teljesen tökéletes élet körvonalazódik, de egy jó élet, amely már nincs. 

Tetszett a könyv felépítése, hogy pont megfelelő ütemben váltakozott a most és a múlt, hogy mindenki a megfelelő időben jött, és hogy a regény végére összeállt a kép, az apró részletek is értelmet nyertek, amelyeknek lehet, hogy nem tulajdonítottunk volna akkora jelentőséget. Őszintén szólva alig találom a szavakat, mert amilyen kevésen múlott, hogy megveszem-e, annyira magával ragadott, annyira a hatása alá kerültem. A halál és az azzal kapcsolatos témák nálam gyenge pont, és talán éppen ezért vagyok keményebb egy kicsit a megitéléssel, legyen az film, vagy akár könyv. A Ha maradnék ilyen szempontból nem akarja megváltani a világot, viszont Mia vívódását, érzéseit, és fájdalmát tökéletesen átadja. Amíg a könyvet olvastam, addig én is a részese voltam a történetnek, és mintha a könyv is a részemmé vált volna egy kicsit. Csak kár, hogy ilyen rövidke :(

Az egyébként is remek történetre a szerző megjegyzése teszi fel a pontot, amelyben leírja, hogy igaz történet alapján született a regény... Szívbemarkoló és megindító, engem őszintén szólva érzelmileg kicsinált. Nem könnyű olvasmány, viszont érdemes elolvasni, mert a maga nemében csodálatos.

Értékelésem: 10/10


Az pedig szerintem senki számára nem titok, hogy a könyvből filmet is készítettek Chloë Grace Moretz főszereplésével (akit nem mellesleg nagyon bírok, és neki is volt némi szerepe abban, hogy elolvastam a könyvet - köszi!), amelyet Magyarországon 2014. szeptember 11-én mutattak be. Mi ha minden igaz, akkor a jövő héten megyünk megnézni, és nagyon kíváncsi vagyok a filmre – a könyv után méginkább.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)