2014-07-28

Stephen King – Álom doktor (A ragyogás 2.)

FÜLSZÖVEG:A horror koronázatlan királyának új könyve a nagysikerű Ragyogás folytatása. A napjainkban játszódó regény cselekménye három szálon bontakozik ki: Az Igaz Kötés nevű furcsa, baljós kompánia lakóautóival szeli át az Egyesült Államokat; egy Abra nevű kislány a Ragyogásban főszereplő kisfiú, Danny Torrance különleges képességeinél is erősebb természetfeletti erő tanújelét adja; Dan Torrance a Panoráma szállóban töltött, rettegéssel teli tél után felcseperedett, alkoholista lett, és mostanra leszokott a piáról. Egy New Hampshire-i hospice-házban dolgozik ápolóként, ahol különleges képessége jóvoltából megkönnyíti a haldoklók szenvedéseit. Az intézetben Dant Álom doktorként kezdik emlegetni. Ebben az egyszerre izgalmas és maradandó olvasmányban a Ragyogás világa más szempontból, de nem kevésbé lélegzetelállítóan elevenedik meg, a régóta kísértő szellemek újra visszatérnek közénk. Az Álom doktor tartást ad, emberségre nevel, mégis lehetetlen lidérces borzongás nélkül olvasni.


INFORMÁCIÓ:
Kiadó: EURÓPA KÖNYVKIADÓ KFT.
Oldalak száma: 576
Borító: KÖTVE,VÉDŐVEL
Súly: 800 g
Kiadás éve: 2014
Fordító: Szántó Judith
Eredeti cím: Doctor Sleep

SZERINTEM... Fantasztikus volt! Nem rég fejeztem be, de még mindig a könyvön kattog az agyam. Kezdem a leges legelejéről, azaz A ragyogástól: az Álom doktor az 1977-ben megjelent bestseller folytatása, az akkor 5 éves kisfiú, Danny Torrance felnőtt éveibe enged bepillantást, elmeséli, hogy mi történt a Panoráma óta, és mi lett Danből. Mivel zárójelben A ragyogás 2. címen fut, ezért ajánlatos az első részt elolvasni, de őszintén szólva néhány mozzanattól eltekintve A ragyogás nélkül is teljesen érthető az Álom doktor. Azt vettem inkább észre, hogy King életműve fontosabb az Álom doktorhoz, ugyanis bővelkedik a regény a deja vu-ben, azaz a régi, klasszikusnak számító műveiből megismert mozzanatokkal. Érthető a bibliográfia nélkül is, de ha az ember ismeri a többi remekművet, akkor vigyoroghat párszor, mint egy eszelős (nekem nagyon tetszettek ezek a dolgok).

Túllépve az előzményen és a plusz plusz dolgokon, az Álom doktor már a legelején megfogott, és ahogy haladtam az olvasással ez az érzés csak fokozódott bennem. Szerintem nem zsigeri horror, és thrillernek sem mondanám (de azt tegyük hozzá, hogy nekem igen magas az ingerküszöböm ezen a téren), viszont egy fantasztikus történet tökéletesen elmesélve, remek karakterekkel, akikről mindig csak pont annyit tudunk, amennyit szükséges.

Kinggel néha az a bajom, hogy a könyvei első 1/3-a, fele ha nem is unalmas, de nem érdekes, az izgalmas, letehetetlen részek pedig a végére korlátozódnak, például pont ezért nekem például nem is tetszett annyira A ragyogás. Ezzel szemben az Álom doktor ugyan nem volt körömrágósan izgalmas az első karaktertől kezdve, mégis érdekes volt, és egy percig nem volt olyan érzésem, hogy ezen meg mit istenít mindenki.

A cselekmény három szálon fut; ott vannak az Igazak (mintha csak Jerusalem's Lotból szöktek volna  – Borzalmak városa), Dan, aki végre lecövekel Frazierben, és az alkoholizmussal küzd, illetve Abra és családja, akiknél minden nap érdekesen telik. Abra babát zártam a szívembe azonnal, Dant eleinte nem tudtam hova tenni, az Igaz Kötés pedig az első néhány fejezetben jelentéktelennek bizonyult számomra, mindezek ellenére az Igazak is felkeltették az érdeklődésem, és egyáltalán nem éreztem azt, hogy essünk túl a róluk szóló részeken (mint néha a Trónok Harcában egynémelyik szereplőnél). Száz szónak is egy a vége, lebilincselő olvasmány az eelejétől, és nekem ez egy hatalmas plusz pont.

Mivel spoilerezni nem szeretek (és ehhez most is tartom magam), így a poén lelövése nélkül emelnék ki néhány dolgot, amit ki is jegyzetelgettem magamnak:

Számomra megindító volt, ahogy Azzie (a macska) és Dan "összedolgozik", ehhez kapcsolódóan pedig számomra az utolsó oldal és Fred Carling esete tette fel az i-re a pontot. Kicsit talán off, de nem a Csillagainkban a hiba a megható, hanem az Álom doktor utolsó fejezetének utolsó két oldala.

Imádom a Game of Thrones-t, így kicsit visszaugorva az időben nagyon mosolyogtam, amikor Daenerys khaleesi megütközött Rose-zal. Erről rögtön az jutott eszembe, hogy ha King és Martin összedolgoznának, abból a 21. század legkirályabb műve születhetne meg, az lenne az a léc, amit nem hiszem, hogy bárki is képes lenne megugrani. ^_^

Nagyon tetszett a Borzalmak városa-szál, ahogyan az Igazak tényleg olyanok voltak, mintha onnan szöktek volna meg. A Borzalmak városa szerintem az egyik legklasszabb King-mű, így örültem a vámpírok visszatérésének, annak pedig kiemelkedően, ahogy Rose úgy lebegett az ablak előtt, ahogyan annó Barlow.

"Vannak más világok is." Kinek ismerős ez a rövidke, ámde klasszikus mondat? A Setét Torony ciklus első kötetében, A harcosban hangzik el először, amikor Roland vitéz hagyja lezuhanni Jake-et, hogy ne veszítse szem elől a feketébe öltözött embert, aztán tulajdonképpen King több művében is bebizonyítja (A talizmán, A feekete ház, stb.), hogy igenis vannak más világok is. Sokaknak talán elcsépeltnek tűnhet, de nekem ez egy szívet melengető mondat volt (csak talán nem passzolt bele teljesen abba a párbeszédbe, ahol elhangzott).

Egy negatív dolog: a paperback magyarul papírkötés, kedves fordító :)

Ugye mindenki el szokta olvasni az utószót / a szerző jegyzetét? Meglepi, á lá King bácsi, ugyanis hosszú napokat, és kellemes éjszakákat kívánt! (A Setét Torony)

Szintén a könyv végén, miután legyőzték Rose-t, szerintem szívszorító jelenet volt, ahogy Jack puszit dobott Dannek. Végtére is a szörnyeteg mégsem akkora szörnyeteg, és a hosszú szellemévek alatt megmaradt Danny papájának. Ezzel párhuzamosan Horace Drewent hatalmas arc volt, az egyik legviccesebb jelenet díját érdemelte tőlem :)



Visszaolvasva szerintem csak hebegtem-habogtam, de a rövid véleményem az, hogy kötelező olvasmány! Imádtam, ezzel keltem, ezzel feküdtem, a szereplőket a szívembe zártam, és hiába nem gondolom azt, hogy zsigeri horror (hm, Kingtől csak az Állattemetőt tartom annak az eddigi olvasmánylistámról), mégis csodálatos könyv. A megjelenéskori ára 4590 Ft, amiért a könyv a megszokottól eltérően nagyobb méretű szépség, igényesen kötve. És megérdemli, tekintélyt parancsol, már a polcról felkelti az olvasó érdeklődését. Szerintem 2014. legjobb megjelenése.

Az élet nem más, mint kerék, amely mindig ugyan oda tér vissza.

Értékelésem: 10*/10


6 megjegyzés:

  1. Egyértelműen felkerült a listára, a trailer is nagyon jól sikerült hozzá. Köszi az írást! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A trailert csak azután láttam, hogy befejeztem a könyvet, és hirtelen azt hittem, jön a film :D Szerintem nem fogsz csalódni, plusz lehet most még olcsóbban is be lehet szerezni :)

      Törlés
    2. Úúú, ne kísérts! :D

      Törlés
    3. Sok helyen még most is tartják az előrendelős, -20%-os "akciót", ami ~3600 Ft, annyit lazán megér :D

      Filmet pedig jelenleg A ragyogás előzményeiből (minek?) forgatnak, egyszer szerintem az Álom doktorhoz is elérnek. Vagy legalábbis remélem :D

      Törlés
  2. Imádom a Stephen King könyveket!! Valahogy mindegyik úgy magába tud szippantani, a történetével, a leírásaival. Az elején tényleg szinte mint egy kicsit vontatott, és mindig várom azt a pillanatot / oldalt ahonnan belevág a lecsóba!! :D Sajnos A ragyogást még nem olvastam, és mielőtt még ebbe belekezdenék azt szeretném elolvasni! Az én személyes kedvencem tőle a Borzalmak városa, emlékszem a pillanatra, amikor elindult az izgalom benne, és pedig le se bírtam tenni utána! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Borzalmak városát én is imádom, illetve az Állattemetőt, és persze A talizmánt. Vannak nagyon jó könyvei, de egynémelyikre azt mondom, hogy ez most nem jött át.

      A ragyogást ajánlom, szerintem mindenképp olvasd el, mert alapmű, legalábbis én annak érzem. Aztán az Álom doktor egy plusz :)

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)