2014-01-04

Csíkszentmihályi Mihány – Az öröm művészete: Flow a mindennapokban

FÜLSZÖVEG: Mi a boldogság titka? Mitől leszünk mi, emberek, elégedettek az életünkéi? Ez a könyv a világhírű pszichológus korábbi műveiben lefektetett gondolatainak összegzése és alkalmazása a mindennapi életünkre. Komoly pszichológiai tanulmányok és az önsegítő kézikönyvek meglepő ötvözete, amely segít abban, hogy újra a kezünkbe vegyük életünk irányítását. Emberek ezrein végzett széleskörű vizsgálatok alapján jutott a szerző arra a következtetésre, hogy a boldogtalanság fő oka, hogy az emberek többsége a mindennapok során egyáltalán nem foglalkozik és nem is vesz tudomást érzelmeiről. Csíkszentmihályi szerint a probléma megoldásának a kulcsa az lehet, ha olyan változó kihívások elé állítjuk magunkat, amelyek magas fokú tudást és különböző képességek alkalmazását várják el tőlünk. Tévézés helyett sportolhatunk, olvashatunk, zongorázhatunk. A rutinmunkát is próbáljuk meg értelmessé, fontossá tenni, és tanuljuk meg az elmélyülés, a teljes belefeledkezés örömét.


INFORMÁCIÓ: 
Kiadó: LIBRI KÖNYVKIADÓ KFT.
Oldalak száma: 216
Borító: PUHATÁBLÁS, RAGASZTÓKÖTÖTT
Súly: 260 gr
Nyelv: MAGYAR
Kiadás éve: 2013 
Fordító: Halmos Mária
Infó: libri.hu


SZERINTEM... Ahogy észrevettem a neten böngészve a vélemények között, majdnem mindenkinek tetszett a könyv, nem találtam negatív véleményt. Igaz, lehet hogy nem kerestem eléggé. Szóval akkor ezt a sort megtöröm, ha nem tette még senki, mert nekem nem tetszett a könyv. Alapvetően A női agy után úgy álltam hozzá, hogy biztosan jó lesz, végre olyan pszichológiai könyvek, amelyek levesznek a lábamról, amikkel tanulhatok és szórakozhatok, kikapcsolódhatok egy időben. Az izgalmamat fokozta az is, hogy Csíkszentmihályiról csak magasztaló véleményeket olvastam, hogy mennyire érti a szakmáját – amit nem is vitatok –, így valami többre számítottam.

Az első kisebb csalódás akkor ért, amikor átlapozgattam a könyvet, és a 216 oldalból bizony 27 oldal Jegyzet néven fut, amely nem más, mint forrásmegjelölés. Tudom, hogy kell, de 27 oldalon át? Mindegy, átlendültem rajta.

A könyv eleje kissé unalmas, és hiába vártam arra, hogy majd valamikor – legkésőbb a közepén – jön egy bumm, mint Kingnél, amikoris izgalmas és letehetetlen lesz, de nem volt. Jelenleg 45 oldal van még hátra, de nem tudom rávenni magam, hogy befejezzem. A flow-t definiálja az egész könyvön keresztül majdnem ugyan olyan példákkal, grafikonokkal, történetekkel, pedig ha nekem egy oldalban leírta volna, akkor is megértettem volna. Most ott tartok, hogy tudom, mi a flow, és hogyan érhető el, valami újat is mondjon. Nem szokásom könyvet félbehagyni, de ezt most tényleg jegelem.

Lehet, hogy bennem van a hiba, de tényleg nem tudtam élvezni, többször szó szerint belealudtam. Szívesen olvasnék mást is Csíkszentmihályitól, amolyan bizonyításképp, hogy ez a könyve csak egy vakvágányy, és a többi tényleg olyan jó, mint ahogyan mondják, de szerintem megértitek, hogy sajnálnám kiadni a lutrira a pénzt. De ha már szóba került feljebb A női agy című könyv, akkor annak a hím verzióját, A férfi agyat biztosan elolvasom. Ott olvastam olyan véleményeket, hogy A női agy jobb volt, mint A férfi agy, és ebben valahogy lehet valami, mert Csernus párosában is jobban tetszett A nő, mint A férfi. Elkanyarodtam picit.

Ha valakinek tetszett Csíkszentmihályi valamelyik könyve – akár ez –, szívesen olvasnám kommentben, hogy miért és mi tetszett benne, tényleg érdekel :)

Értékelésem 3/10


4 megjegyzés:

  1. Szia,
    Én a Flow - Az áramlat c. könyvét olvastam nemrég és van egy olyan sejtésem szerintem teljesen ugyanaz a két könyv : D. Lényegében nem rossz inkább bevezetésnek mondanám az önmegismeréshez, megértéshez vezető úton,látod hogyan is kellene kinéznie egy ideális életnek.
    Példákon keresztül szemlélteti milyen örömforrásokat találhatunk vagy éppen milyen lehetetlen helyzetekből mászunk ki, ókortol kezdve napjainkig, hegyi pásztorok, feltalálók,iparmágnások, életén át .
    Az az átütő erő,kegyetlen igazságfeltárás és szemfelnyitás viszont hiányzik belőle mint a Csernus könyvekben pl.
    A történelmi példák viszont nagyon jók , ugyanugy a források is, jó néhány régi filozófusról, nagy gondolkodóról tudunk meg többet nekem speciel a Dante-re vagy Platón-ra való utalások nagyon tetszettek,így is legalább 2 hónap volt amíg elolvastam, nem túl olvasmányos sajnos.
    Viszont meglett az egyik kedvenc szavam és tulajdonságom belőle.. autotelikus :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem én Csernussal magasra pakoltam a lécet, vagy nem is tudom. Valahol olvastam, hogy az utolsó fejezetek igazán jók, de jelenleg nem visz rá a lélek, hogy megint nekiüljek. Mást olvastál Csíkszentmihályitól? Most arra lennék kíváncsi, hogy a többi könyve milyen :)

      Törlés
  2. Nem olvastam csak ezt, de biztos vagyok benne hogy azon könyvei melyben nem a flow van középpontba helyezve megérnek egy misét, nem méltatlanul szerzett hírnevet : ).
    Miről szeretnél olvasni kicsit konkrétabban ?
    Feldmár Andrist merem még így nagy hirtelen javasolni nagyon érdekeseket mond ő is , plusz jókat lehet derülni az öregen kissé lökött :D
    Rakás hanganyagát meg tudod nézni és/vagy letölteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Konkrétan nincs semmi, amiről nagyon szeretnék olvasni, ezt a könyvet is csak próba cseresznye alapon pakoltam bele a kosaramba :) Feldmár Andrásnak pedig majd utánanézek, köszi az ajánlást! :)

      Törlés

Egyetértesz? Vagy hiányérzeted van a bejegyzéssel kapcsolatban? Írd meg! Minden megjegyzésnek örülök, mindig kíváncsi vagyok, hogy ti mit gondoltok :)